|
Kosttillskott med vitamin K förbättrar blodets antikoagulation |
|
|
|
2006-12-10 |

Mer än hälften av de som äter warfarin som blodförtunning kan förbättra sitt antikoagulationstatus genom extra tillförsel av vitamin K som kosttillskott enligt engelska forskare.
Resultaten är särskilt intressanta och viktiga eftersom en jämn kontinuerlig tillförsel av vitamin K via kosten ofta är svår och normalt medför stora variationer. Vidare får patienter som äter blodförtunnande medicin ofta rådet att undvika kosttillskott med vitamin K.
Forskare från Newcastle University and the Royal Victoria Infirmary har nu visat i en randomiserad kontrollerad studie att den tidigare visade instabila kontrollen av anti-koagulationseffekten som hör samman med lågt intag av vitamin K enkelt kan avhjäpas med ett kosttillskott av vitamin K.
Vitamin K är mindre känt i jämförelse med de andra fettlösliga vitaminerna A, D och E , men börjar alltmer att uppmärksammas för sina positiva effekter. Förutom blodkoagulationen så är också omsättningen av kalcium och osteoporos viktig.
Källa: Trombosis & Haemostasis, maj 2005; Länk
Blood, December online 2006; Länk
|