|
Tillskott med folsyra skyddar hjärtat |
|
|
|
2006-12-10 |

Trots olika kontroversiella rapporter om folsyra visar ny samlad bedömning att det finns tillräckligt med evidens för att rekommendera folsyra för hjärtat.
Folsyra minskar halten av homocystein och därmed risken för hjärt- kärlsjukdom enligt Dr David Wald och medarbetare i senaste numret av British Medical Journal. Trots tidigare negativa studier menar dessa forskare att goda cohort studier tydligt visar att ett extra tillskott med 0,8 mg folsyra per dag kan minska risken med upp till 24% för hjärtattack
eller slaganfall (stroke). Detta understödjs ytterligare av genetisk polymorfism för folsyra i befolkningen som gör att det finns stora grupper med ökat behov. Tillsammans ger dessa resultat stöd för en måttligt men viktig effekt av folsyra. Folsyra finns rikligt i inälvsmat, bönor och mörkgröna bladgrönsaker.
Källa: BMJ November 2006; Länk
|