|
Grönt te minskar risken för hjärt-kärl sjukdom |
|
|
|
2006-12-10 |

Regelbundet intag av grönt te rik på antioxidanter kan sänka blodfetter och därmed risken för hjärt-kärl sjukdom enligt en portugisisk studie.
Grönt te innehåller upp til 3-4 gånger mer polyfenoler i jämförelse med svart te. Studien utfördes på friska frivilliga som fick dricka 1 liter grönt te dagligen under fyra veckor. LDL kolesterol (det onda) sjönk med 9 %, medan det goda (HDL kolesterol) steg med 4%.
Varje % sänkning av LDL kolesterol innebär 3 % minska risk för död i kärlsjukdom. Hjärt-kärl sjukdom står för mer än 50% av alla dödsfall i Europa. Teoretisk kan regelbundet grönt te minska risken med 25-30%!!
Källa: Nutrition Research November 2006
|