|
Fullkorn skyddar mot diabetes och hjärt- och kärlsjukdom |
|
|
|
2006-02-26 |
En kost rik på fullkornsprodukter innehåller mycket kli, kostfibrer, mineraler och vitaminer. Fortsatt forskning visar att dessa produkter minskar risken för diabetes typ II och kärlsjukdomar.
Studien utfördes som en del i de omfattande studier som utförts på ”health professionals” och sjuksköterskor och deras hälsa. I detta fall studerade man sambandet mellan kosten,diabetes, kärlsjukdom och olika variabler i blodet som markörer för ändrad sjukdomsrisk.
Man fann att högre intag av fullkornsprodukter stod i ett positivt samband till lägre homcystein, insulin, peptid-C och leptin. RInga eller små förändringar sågs på blodfetterna och för faktorer som är inblandade i inflammatoriska processer.
Man skall ha i minnet att denna studie är av typen ”populationsstudie” där man följer en grupp och jämför inom gruppen olika riskfaktorer i förhållande till bl a olika kostintaget och andra hälsovanor. Detta gör att den vetenskapliga styrkan inte är lika stark som i en kontrollerade studie med t ex placebogrupp.
Ändå kan man utan tvekan säga att studien klart stödjer annan forskning att fullkornsprodukter kan minska risken för diabetes och hjärt-/kärlsjukdom. Detta är viktiga nyheter eftersom diabetes ökar i hela Europa. Idag drabbas i genomsnitt 4% av befolkningen och väntas öka med mer än 35% inom 20 år.
Alltså ät mer fullkornsprodukter varje dag.
Källa: American Journal of Clinical Nutrition 2005:83; 275-283
|