|
Minskat glycemiskt index (GI) inte alltid av godo |
|
|
|
2006-02-28 |
En kost med lågt glycemiskt index tycks inte vara av värde för överviktiga, i motsats till den allmänna uppfattningen, enligt en ny studie.
Forskare vid universitet i Minnesota undersökte om ett minskat glycemiskt index kunde ge ytterligare fördel i samband med viktminskning.
Den kontrollerade studien pågick i 12 veckor med 24 veckors uppföljning. Ingen skillnad kunde ses mellan högt och lågt glycemiskt index eller hög fettt halt. Alla tre grupperna gick ned cirka 9 kg på 12 veckor samtliga med förbättrad insulinstatus. Effekterna kvarstod efter fortsatt 24 veckors kostbehandling. Forskarna sammanfattar sin studie med orden: ”ett lägre intag av snabba kolhydrater och lägre glycemiskt index ger ej några ytterligare fördelar tillsammans med energirestriktion för att erhålla viktsnedgång hos överviktiga (fetma)”.
Tyvärr är det många som letar efter superprodukten för bantning. Det finns redan, den heter kontrollerad energirestriktion och fysisk aktivitet.
Källa: Journal of Nutrition 2005:135;2387-91
|