|
Ytterligare stöd för att flavonoider skyddar mot cancer |
|
|
|
2006-04-08 |
Dr. Fink och kollegor har genomfört en "case-control"-studie med 2 874 kvinnor. Kvinnor, efter klimakteriet, med högst intag av flavonoider visade upp till 45% lägre förekomst av bröstcancer.
Effekten sågs för flera olika typer av flavonoider, t ex flavoner, lignaner och flavaner. Resultaten stämmer väl överens med befolkningsdata från Medelhavsområdet. Dr. Gates från Harvard Nurse's studien rapporterar också liknande positiva fynd när det gäller äggstockscancer.
Råd: Ät rikligt med varierade grönsaker, frukt och nötter.
Källa: 97th Annual Meeting of the American Association for Cancer Research, 2006
|