|
Vitamin D kan minska cancer |
|
|
|
2006-04-09 |
Amerikanska forskare har funnit att en tredubbling av vitamin D i blodet kan minska flera cancerformer med upp till 30%.
Man undersökte sambandet mellan den aktiva formen av D-vitamin i blodet och cancerförekomsten i en mycket stor populationstudie. Experimentella resultat stödjer också dessa fynd. Det diskuteras på allvar att höja det rekommenderade intaget av vitamin D. Det enda sättet att nå ett högre intag är genom kosttillskott. Dessutom kan ett försiktigt solande hjälpa till.
Källa: Journal of the National Cancer Institute 2006 vol. 98: 451-459
|