Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Sluta röka
Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen.

Dr. Lindmark
Hem arrow Nyheter arrow Forskning och vetenskap arrow Hög dos vitamin D verkar antiinflammatoriskt

Hög dos vitamin D verkar antiinflammatoriskt Utskrift E-post
2006-04-11
En helt ny studie från Tyskland visar att 50 mcg vit D dagligen (5-10 ggr rekommenderat intag) under nio månader ger en påtagligt signifikant antiinflamamtorisk effekt till patienter med uttald hjärtsvikt (congestive heart failure).

Bakgrunden är att dessa patienter har kraftig inflammatorisk respons som tros ligga bakom sjukdomsutvecklingen. Dessa nya resultat stödjer tidigare data som visat att låg vitamin D status bidrar till försämrad hjärtfunktion.

Observanda: Ät ej kosttillskott med mer än 10 mcg vitamin D dagligen eftersom högre doser kan ge biverkningar. Låt gärna måttligt solande ge extra tillskott då vitamin D kan bildas i huden. Räcker med 20-30 minuter per dag.

Källa: American Jorunal of Clinical Nutrition 2006 och Journal of the
American College of Cardiology 2003
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
herstat
Efamol
Eskimo
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.