|
Växtsteroler sänker kolesterol, bäst i samband med måltid |
|
|
|
2006-04-25 |
En holländsk studie har undersökt hur tidpunkten för intag av yoghurt berikad med växtsteroler påverkar kolesterol.
Studien utfördes under 4 veckor med dubbelblind placebo teknik. Resultaten visar att nästan dubbelt så stor effekt erhålls om man äter växsteroler samtidigt med måltid. Effekten av växtsteroler är i storleksordningen 10-20%.
Källa: European Journal of Nutrition 2006:60;325
|