Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Sluta röka
Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen.

Dr. Lindmark
Hem arrow Nyheter arrow Forskning och vetenskap arrow Grönsaker ger friska blodkärl

Grönsaker ger friska blodkärl Utskrift E-post
2006-06-24
En ny studie på möss (!) visar att om man byter ut 1/3 del av kosten med frystorkade ärtor, gröna bönor, broccoli, majs och morötter så förbättras markant hälsostatus inom 16 veckor.

Kolesterol minskade med 12% och serum amyloid A med 37%. Serum amyloid A är ett protein och en markör på inflammationen i kroppen.

Resultaten stöder rekommendationen att äta rikligt med grönsaker. Nyligen utförd meta-analys av studier på människa som publicerades i Lancet visar att fem portioner frukt och grönsaker dagligen minskar stroke-risken med 26%.

Källa; Journal of Nutrition, Juli 2006; The Lancet Januari 2006.
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
herstat
Efamol
Eskimo
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.