|
Stark evidens för att lignan skyddar mot bröstcancer |
|
|
|
2006-06-27 |
Ett högt intag av växtlignaner kan reducera risken för bröstcancer hos pre-menopausala kvinnor med 58% (!) enligt en ny tysk studie.
Växtlignaner finns i linfrö, fullkornsprodukter, bär, grönsaker och frukt och omvandlas tjocktarmens mikroflora till enterodiol och entrolactone. Lignaner är välkända fytoöstrogener men med en mkt svag östrogen effekt.
Studien visar ett klart samband med att ökat intag av lignan gav högre plasmavärden för entrolactone och i sin tur markant reduktion i bröstcancerrisk.
Arbete pågår för att framställa den lignanfraktion som är viktigast, bl a Norsk gran.
Källa: European Journal of Cancer Prevention, Juni 2006
|