|
Kanelextrakt lindrar diabetes |
|
|
|
2006-07-01 |
Tyska forskare har visat att kanelextrakt förbättrar blodglukos hos typ2 diabetiker med mer än 10%.
Tidigare studier har visat på förbättring för såväl glukos som blodfetter vid intag av 1-3 g kanal per dag. Den tyska studien är den första med kaneltextrakt (336 mg motsv 3 g kanel/dag och under 4 månader) där man också undersökt glukosylerat HbA1c, vilket visar på glukosnivåerna under en längre period. Studien var placebokontrollerad.
Studien ger stärkt stöd för att kryddor har medicinsk intressanta och viktiga egenskaper för god hälsa.
Källa: European Journal of Clinical Investigation , Maj 2006
|