|
Fiskolja kan minska AMD (ålderrelaterad makulardegeneration) |
|
|
|
2006-07-14 |
Det kanske inte är många som hört talas om makulardegeneration. Det rör sig om förändringar i ögats gula fläcken och drabbar mer än 25% av äldre över 75 år, alltså en folksjukdom.
Under de senaste åren har alltmer forskning fokuserats på positiva effekter av intag av antioxidanter som bl a lutein, antocyanosider från blåbär, vitamin A, E, C, selen och zink.
Australienska forskare har nu funnit att minst tre portioner fet fisk per vecka minskar risken för AMD med upp till 70%. Redan en portion fet fisk per vecka minskar AMD med 40%.
Fet fisk ock fiskolja innehåller viktiga fettsyror som t ex DHA och EPA som finns i hög koncentration i bl a blodkärlen, hjärna och ögon. Dessa omega-3 fettsyror har viktiga funktioner i cellmembranen och kan också fungera som antioxidant.
2 kapslar fiskolja per dag täcker väl behovet av omega-3 fettsyror.
Källa: Archives of Opthamology Juli 2006
|