|
Meta-analyser ifrågasätter kosttillskott till cancerpatienter |
|
|
|
2006-08-30 |
Nyligen publicerades en omfattande meta-analys med 59 olika studier, varav 25 studier var med cancerpatienter.
Analysen kunde ej påvisa någon positiv eller negativ effekt för intag av kosttillskott (vitaminer och olika mineraler). För bröstcancer fann man att intervention med goda kostråd (med och utan kosttillskott) gav 30% minskad dödlighet. Det tycks även finnas fördelar med vissa vitaminer och selen vid hudcancer.
Meta-analyser är just nu ett innebegrepp som man tror löser nästan alla frågeställningar där man ej haft tillräckligt stora grupper (n). Meta-analyser är viktiga, men det finns en övertro på dessa analyser eftersom ett större antal ger "säkrare" statistik. Bland problemen kan nämnas, jämförbara populationer, tidpunkter för behandlingar och mätvariabler och hur genomför man "rätt" scoring (omvandling av olika variabler).
Källa: Journal of the National Cancer Institute, July 2006
|