|
Lägre intag av vitamin E under graviditeten kan leda till barnastma |
|
|
|
2006-09-10 |
Barn vars mammor har för lågt intag av Vitamin E löper högre risk för astma vid 5 års ålder.
Studien har utförts vid Universitetet i Aberdeen i Skottland där man undersökt 1253 mammor och deras barn under en femårsperiod. De med de lägsta vitamin E intaget hade 5 gånger högre risk för tidig astma. Enligt forskarna tycks vitamin E ha en dubbel roll, dels utvecklingen av lungfunktionen och dels inflammationsbenägenheten i luftvägarna. Viktigast tycks mammans intag av vitamin E vara, vilket troligen hör samman med hur lungorna utvecklas under graviditeten.
Extra intag av vitamin E direkt till barn eller till vuxna har ej visat sig ha någon effekt på astma.
Källa: American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, September 2006
|