|
Regelbundet intag av frukt och grönsaksjuice kan minska risken för Alzheimers |
|
|
|
2006-09-10 |
Forskare har funnit i en stor epidemiologisk studie att personer som drack tre eller fler glas per vecka av frukt och grönsaksjuice hade 76% lägre risk för att utveckla Alzheimers i jämförelse med de som drack mindre än ett glas per vecka.
Inget samband sågs för intag av vitamin E, C betakaroten eller te. Den mest troliga förklaringen är ökat intag av polyfenoler som fungerar som effektiva antioxidanter i jämförelse med vitaminer. Djurstudier har tydligt visat att polyfenoler, bl.a. från druvkärnor, drastiskt kan minska ålderrelaterade beteendefunktioner.
Källa: American Journal of Medicine, September 2006.
|