|
Q10 bra för hjärtat - ny studie |
|
|
|
2006-09-17 |
Italienska forskare har visat att ett dagligt tillskott av coenzym Q10 (ubikinon) är positivt vid kronisk hjärtsvikt.
23 patienter studerades i en dubbelblind placebokontrollerad studie. Aktiv behandling var 3x100 mg Q10 dagligen under 4 veckor och samtidig fysisk träning. Q10 tillskott gav signifikanta förbättringar för en rad hjärtvariabler (bl.a . peak VO2 +9%, EDDBA +38%, SWTI (systolic wall thickening score index) - 12%) samt även en fyrfaldig ökning i blodet av Q10. Inga biverkningar iakttogs.
Hjärtsvikt är vanligt redan idag (cirka 3% av befolkningen) och beräknas fördubblas inom 10-15 år.
Källa: European Heart Journal, Online September 2006.
|