|
Cabernet Sauvignon rödvin kan minska risken för Alzheimer |
|
|
|
2006-09-28 |

Amerikanska forskare har i en ny studie visat att måttligt intag av rödvin typen Cabernet Sauvignon kan reducera risken för Alzheimer (AD).
Studien är den första i sitt slag och utfördes på möss (särskild modell som utvecklar AD) som fick rödvin i dricksvattnet under 7 månader. Särskilt intressanta resultat var en signifikant minskad mängd beta-amyloid i hjärnan och samtidig långsammare försämring av minnesfunktioner.
Studien stödjer tidigare epidemiologiska fynd som visar att ett måttligt intag av rödvin minskar risken för Alzheimer. Beta-amyloid är ett protein som lagras i hjärnan och bildar s k plack vilket föstör omkringliggande hjärnvävnad.
Källa: FASEB Journal November issue 2006
|