|
Konsumtion av koladrycker ökar risken för benskörhet hos kvinnor |
|
|
|
2006-10-10 |
Orten Framingham är välkänd för sina omfattande epidemiologiska studier. Här har man följt 10 000-tals människor i mer än 50 år och studerat hur olika grupper insjuknar i folksjukdomar och dess relation till livsstil och olika matvanor.
Den senaste i raden studier visar att konsumtion av koladrycker påtagligt ökar risken för osteoporos hos kvinnor oberoende av andra kost- och livsstilfaktorer. Det är oklart varför kvinnor är mer känsliga i jämförelse med män. Ingen effekt sågs för andra kolsyrade läskprodukter.
Konsumtionen av kolsyrade drycker har mer än tredubblats sedan 1960-talet. Det är hög tid att minska konsumtionen av dessa drycker!
Källa: American Journal of Clinical Nutrition, October 2006
|