|
Medelhavskost ger minskad risk för Alzheimers sjukdom (AD) |
|
|
|
2006-10-12 |

Studier som rör Alzheimer duggar tätt. En helt ny amerikansk studie på äldre (i genomsnitt 76 år) visar att medelhavskost minskar risken för Alzheimers påtagligt till mellan 19 - 68% beroende på hur stor andel medelhavskost man åt.
Ju mer medelhavskost desto bättre effekt. Orsaken till den gynnsamma effekten anses delvis bero på att medelhavskost ger mindre inflammation och oxidation i kroppen.
Medelhavskosten kännetecknas av mycket frukt, grönsaker (särskilt baljväxter), spannmål och fisk, måttligt med alkohol och små mängder rött kött och mejeriprodukter.
Källa: Archives of Neurology, Online Oktober 2006
|