|
Måttligt intag av alkohol fortfarande nyttigt |
|
|
|
2006-10-31 |

Flera studier har visat att ett måttligt intag av alkohol är nyttigt för hälsan. Nyckeln är måttlighet och en i allmänhet hälsosam livsstil.
En ny studie i Archives of Internal Medicine utförd på 8867 män vars hälsa och riskprofil följts sedan 1986 visar att måttligt intag av alkohol gav den lägsta risken hjärtinfarkt. De som inte drack alls hade den högsta risken. Andra forskare har visade liknande resultat för ölkonsumtion.
Forskarna påpekar betydelsen av måttligt drickande eftersom för mycket alkhol har andra mycket skadliga effekter på kroppen som tex levercirrhos och allmänt ökad dödlighet.
Måttligt intag av alkohol är 15-30 g per dag, vilket motsvarar 1-2 dl vin.
Källa: Archives of Internal Medicine, oktober 2006
|