Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Sluta röka
Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen.

Dr. Lindmark
Hem arrow Nyheter arrow Forskning och vetenskap arrow Frukt- och sojaberikad yoghurt kan hjälpa till vid diabetes

Frukt- och sojaberikad yoghurt kan hjälpa till vid diabetes Utskrift E-post
2006-11-13
Image
Yoghurt berikad med frukt eller soya kan motverka diabetes typ-2 och högt blodtryck enligt en amerikansk studie.


Studien utfördes på kommersiellt tillgängliga fruktyoghurt. Forskarna mätte effekten på några typiskt viktiga enzym som alfa-amylas och alfa-glucosidas vilka gör så att upptaget av socker blir långsammare. Vidare så undersökte man ACE (angiotensin-I-converting enzyme) som spelar en viktig roll i sammandragningen av blodkärl och därmed högre blodtryck.

Bäst effekt på diabetesfaktorerna sågs med blåbärsberikad yoghurt, 50-77% hämning av enzymerna. När det gällde ACE-hämning sågs bäst effekt av sojaberikad yoghurt, ända upp till 90%!

Såväl bär (inkl. blåbär) som soya innehåller olika typer av viktiga polyfenoler och är också kända för sina antioxidativa egenskaper. Troligen finns det i soja ytterligare aktiva ämnen. Tidigare studier av samma forskargrupp har visat att flera vanliga kryddor har liknande egenskaper, särskilt viktiga och intressanta är ingefära och kanel.

Källa: Journal of Food Biochemistry 2006

{mos_sb_discuss:5}

 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
herstat
Efamol
Eskimo
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.