|
Fisk med hög halt omega-3 fettsyror minskar risken för prostatacancer |
|
|
|
2006-11-14 |
|

Män som äter en portion lax per vecka har avsevärt minskad risk för att få prostatacancer i jämförelse med män som inte äter lax överhuvudtaget.
Studien är utförd av forskare vid Karolinska Institutet och har utförts genom att undersöka 1499 män med prostatacancer och jämföra matvanorna med 1130 friska män. Man undersökte också genetiska variationer för COX-2, ett nyckelenzym i fettmetabolismen och kroppens inflammationstillstånd. Man fann att fet fisk (typen lax) som konsumerades minst en gång per vecka gav en minskning med 43% att utveckla prostatacancer. Effekten kunde ytterligare påverkas beroende på genetisk variation i COX-2.
Inverkan av COX-2 understödjer att förändringar i fettmetabolismen och inflammationsvariabler tycks ha ett samband med olika former av cancer. Flera andra nyligen publicerade studier stödjer dessa samband. Omega-3 fettsyror är väl kända för sina nyttiga anti-inflammatoriska egenskaper. Resultaten belyser vikten av kontinuerligt intag av omega-3 fettsyror!!
Källa: International Journal of Cancer, online November 2006.
|