|
Omega-3 kan drastiskt minska demens |
|
|
|
2006-11-15 |

Ny studie från USA visar att intaget av DHA (docosahexaensyra) påtagligt kan minska risken för både demens och Alzheimers sjukdom.
För en dryg månad sedan rapporterades den mycket intressanta svenska studien som visade att mild Alzheimers kunde bromsas med ökat intag av omega-3 fettsyror. Denna nya studie har följt 899 män och kvinnor (medelålder=76 år) under nio år. Kostvanorna, halten av DHA i blodet och utveckling av demens och/eller Alzheimer's studerades. Resultaten visar att gruppen med högsta halt DHA hade 47% respektive 39% lägre risk att utveckla demens eller Alzheimer's. Gruppen med högsta halt DHA åt 180 mg DHA per dag (vilket motsvarar ungefär 3 portioner fisk per vecka).
DHA är en viktig omega-3 fettsyra som behövs för cellmembran och signalsystem i hjärnan. De finns därför all anledning att äta flera portioner fisk per vecka eller säkerställa tillförsel med ett kosttillskott!
Källa: Archives of Neurology, November 2006.
|