|
Omega-3 kan minska risken för tjocktarmscancer |
|
|
|
2006-11-16 |
Är det någon som fortfarande tror att fisk inte är nyttigt?
Studierna strömmar in när det gäller omega-3 fettsyrorna och dess välgörande effekter på kroppen. Nu har forskare vid Harvard universitet analyserat data från 22071 individer som deltog i en kontrollerad studie angående utveckling av cancer och hjärtkärlsjukdom. Förutom olika behandlingar undersöktes deltagarnas matvanor. De som åt fisk 2-5 gånger vecka, oavsett annan behandling, uppvisade 20% lägre risk för tjocktarmscancer.
Källa: American Association for Cancer Research, 2006
{mos_sb_discuss:5}
|