|
Dagligt tips
Balansera matvalet Du behöver inte ge upp hamburgare, pommes frites eller glass för att äta hälsosamt. Du måste bara vara smart för hur ofta och hur mycket du äter av det. Din kropp behöver näring som proteiner, kolhydrater, fett och många olika vitaminer och mineraler från en variation av mat. Ett balanserat matval från kostcirkeln och en granskning av innehållsdeklarationen hjälper dig på vägen. Dr. Lindmark
|
Hem
Välkommen!Här kan du läsa de senaste rönen inom
näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.
|
|
Ämnen i vin och vindruva skyddar mot demens |
|
|
|
2008-04-22 |

Resultaten, utförda vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, baseras på 1 458 kvinnor som ingick i den så kallade Kvinnoundersökningen 1968.
När de undersöktes av läkare fick de uppge hur ofta de drack vin, öl och starksprit genom att välja mellan sju kategorier i skalan från ”aldrig” till ”dagligen”.
34 år efter den första undersökningen hade 162 kvinnor fått diagnosen demens. Resultaten visar att bland de kvinnor som angett att de drack vin fanns betydligt lägre andel demensdrabbade, medan detta samband inte fanns hos dem som uppgett att de regelbundet drack öl eller starksprit. Den grupp som hade minst andel demens var de som hade angett att den enda alkohol de drack var vin.
Vid konsumtion av bl a starksprit så försvann effekten på demens.
En placebokontrollerad studie från Universitet i Madrid visar att
koncentrat av juice från röda druvor har en påtaglig antioxidativ
effekt som kan skydda mot oxidativ stress som anses vara en av
mekanismerna bakom såväl demens, kärlsjukdom som cancer. Studierna
utfördes på dialyspatienter som är en grupp med utvecklad oxidativ
stress. Koncentrat av röd druvjuice gav även lägre kolesterola och
förbättrade nivån av HDL-kolesterol (det goda kolesterolet). Effekterna
erhölls efter 14 dagars intag och förbättrades ytterligare vid samtidigt
intag av vitamin E.
Ännu så länge tycks dessa positiva effekter främst gälla för röda druvor och rött vin. Extrakt av röda druvor finns i kapslar.
FAKTA KVINNOUNDERSÖKNINGEN
Den här studien baseras på Populationsundersökningen av kvinnor i
Göteborg, kallad Kvinnoundersökningen, som startades 1968. 1 462
kvinnor i åldrarna 38, 46, 50, 54 och 60 år undersöktes då av läkare
och blev intervjuade om sina liv. Dessa kvinnor har sedan undersökts på
samma sätt igen åren 1974, 1980, 1992, 2000 och 2005. Samma år har nya
kvinnor rekryterats till undersökningen, vilket gör det möjligt att
både följa en viss generation genom livet och att jämföra olika
generationer med varandra.
Källa: American Journal of Epidemiology, Mars 2008; Länk
American Journal of Clinical Nutrition, April 2008; Länk
|
|
|
|
© 2008 Kasima Medical Development AB
Allt material som tillhandahålls på hemsidan drlindmark.se tillhandahålls enbart för informativt eller utbildningsmässigt syfte. Konsultera en läkare om tillämpligheten av åsikter eller rekommendationer med hänsyn till dina symptom eller ditt medicinska tillstånd. Läs om vår hantering av personuppgifter och cookies här .
|
|
|
Annonser
|
|
|
|