|
Multivitaminer till äldre ger bättre näringsstatus |
|
|
|
2007-12-30 |

Kosttillskott under 6 månader till äldre med vårdbehov gav bättre näring- och benstatus
Autralienska forskare har utfört en placebokontrollerad studie med 92 äldre med vårdboende under 6 månader. Man studerade bl a bentäthet, mobilitet, muskelstyrka, fallskador och näringsstatus. Resultaten visar att gruppen som åt kosttillskott hade signifikant högre vitamin D, B12 och folsyra i blodet.
Bentäthet i hälen var också signifikant högre i gruppen som åt
kosttillksott. Det fanns också en trend för mindre fallskador i gruppen
som fick vitaminer.
Studien är ett exempel på hur viktigt det är att få tillräckligt med
vitaminer även hos äldre och att detta kan tillgodoses genom att äta
kosttillskott. Många äldre har ju svårt att äta tillräckligt med mat.
Källa: European Journal of Clinical Nutrition, online december 2007; Länk
|