Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Prova något nytt
Bananer, jordgubbar och meloner är några underbart välsmakande frukter. Prova råa grönsaker på en smörgås eller i en sallad.

Dr. Lindmark

Logga in






Glömt ditt lösenord?
Inget konto än? Skapa ett
Hem

Välkommen!

Här kan du läsa de senaste rönen inom näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.

Multivitaminer till äldre ger bättre näringsstatus Utskrift E-post
2007-12-30
Image
Kosttillskott under 6 månader till äldre med vårdbehov gav bättre näring- och benstatus


Autralienska forskare har utfört en placebokontrollerad studie med 92 äldre med vårdboende under 6 månader. Man studerade bl a bentäthet, mobilitet, muskelstyrka, fallskador och näringsstatus. Resultaten visar att gruppen som åt kosttillskott hade signifikant högre vitamin D, B12 och folsyra i blodet. Bentäthet i hälen var också signifikant högre i gruppen som åt kosttillksott. Det fanns också en trend för mindre fallskador i gruppen som fick vitaminer.

Studien är ett exempel på hur viktigt det är att få tillräckligt med vitaminer även hos äldre och att detta kan tillgodoses genom att äta kosttillskott. Många äldre har ju svårt att äta tillräckligt med mat.

Källa: European Journal of Clinical Nutrition, online december 2007; Länk
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
Efamol
Eskimo
herstat
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.