Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Sluta röka
Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen.

Dr. Lindmark
Hem arrow Nyheter arrow Forskning och vetenskap arrow Vitamin K har antiinflammatoriska egenskaper - ät mer gröna grönsaker!

Vitamin K har antiinflammatoriska egenskaper - ät mer gröna grönsaker! Utskrift E-post
2007-12-05
Image
Ytterligare bevis för att vitaminer och särskilt ökat intag vitamin K och till viss del vitamin D skyddar mot inflammation har publicerats i ansedda American Journal of Epidemiology.


Inflammation anses vara en viktig faktor vid hjärtkärlsjukdom, benskörhet, Alzheimer's och diabetes typ 2.

Tidigare experimentella resultat stöds nu av en observationstudie från välkända Framingham med 1381 deltagare. Man studerade sambandet mellan olika vitaminer i blodet och 14 olika inflammationsmarkörer. Vidare så studerades olika samband vid hjärtsjukdom, vitamin K intag och inflammationsmarkörer. Resultaten visar att ökat intag av vitamin K kan sänka inflammationsmarkörer med upp till 20%.

Resultaten ger ytterligare stöd och förståelse till varför grönsaker och i synnerhet gröna sådana är viktiga. Det är dessa som innehåller rikligt med vitamin K.

Källa: American Journal of Epidemiology, December online 2007; länk
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
herstat
Efamol
Eskimo
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.