|
Vitaminer och mineraler som kosttillskott viktiga för vikten och aptiten |
|
|
|
2007-11-29 |

Extra tillskott vitaminer och mineraler hjälper till att kontrollera aptiten då man försöker gå ned i vikt enligt en ny kanadensisk studie
Studien utfördes i två delar. I den första delen undersökte man förhållandet mellan intaget av vitaminer/ mineraler och kroppssammansättningen hos ett större antal individer. I den andra delen genomfördes en dubbel-blind kontrollerad studie hos 45 överviktiga där man undersökte effekten av kosttillskott med vitaminer/mineraler på viktnedgång, kroppssammnasättning och aptit där deltagarna fick en energireducerad kost (cirka 25% av dagsbehovet).
Resultaten visar att de som äter kosttillskott (dvs vitaminer och mineraler) har en bättre kroppssammansättning och lägre vikt, särskilt tydlig bland männen.
Den placebokontrollerade studien visade att kosttillskott hade störst
effekt hos männen med signifikant bättre viktnedgång och
kroppssammansättning. Däremot uppvisade kvinnorna signifikant minskade
hungerkänslor.
Kanske tyder det på kvinnor behöver ytterligare vitaminer och
mineraler. Det är dock känt att kvinnor har svårare att gå ned i vikt,
vilket troligen har sin naturliga förklaring i att vikten hos kvinnan
måste skyddas (styrs av könshormonerna) för att säkra fortplantningen.
Det borde vara en självklarhet att vid all slags bantning och viktkurer
ta ett extra ksottillskott av vitmainer och mineraler, något som för
övrigt är förnuftigt för alla alltid.
Källa: British Journal of Nutrition, online 2007; Länk
|