|
Ny norsk studie - mer fisk hos äldre ger bättre mentala funktioner |
|
|
|
2007-11-11 |

Äldre som äter en kost med mycket fisk och fiskprodukter har bättre kognitiva funktioner (högre minnesfunktioner). Effekten är dosrelaterad.
Studien är en del av den sk Hordaland Health study och har utförts på 2031 äldre mellan 70-74 år. De som åt mer än 10 g fisk per dag hade bättre kognitiva funktioner. Högst effekt sågs vid ett dagligt intag på ca 75 g per dag.
Effekten tycks var mer tydlig när det gäller fet och färsk fisk.
Resultaten stämmer väl överens med alltmer forskning som visar att
hjärnans funktioner när det gäller kognitva funktioner och demens hos
äldre kan påverkas intaget av fiskprodukter och då främst intaget av
viktiga omega-3 fettsyror som EPA och DHA. En bra tumregel är att äta
fisk (helst fet) flera gånger i veckan och/eller supplementera med en
fiskoljekapsel varje dag.
Källa: American Journal of Clinical Nutrition, November 2007; Länk
|