Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Prova något nytt
Bananer, jordgubbar och meloner är några underbart välsmakande frukter. Prova råa grönsaker på en smörgås eller i en sallad.

Dr. Lindmark

Logga in






Glömt ditt lösenord?
Inget konto än? Skapa ett
Hem

Välkommen!

Här kan du läsa de senaste rönen inom näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.

Ny norsk studie - mer fisk hos äldre ger bättre mentala funktioner Utskrift E-post
2007-11-11
Image
Äldre som äter en kost med mycket fisk och fiskprodukter har bättre kognitiva funktioner (högre minnesfunktioner). Effekten är dosrelaterad.


Studien är en del av den sk Hordaland Health study och har utförts på 2031 äldre mellan 70-74 år. De som åt mer än 10 g fisk per dag hade bättre kognitiva funktioner. Högst effekt sågs vid ett dagligt intag på ca 75 g per dag.  Effekten tycks var mer tydlig när det gäller fet och färsk fisk.

Resultaten stämmer väl överens med alltmer forskning som visar att hjärnans funktioner när det gäller kognitva funktioner och demens hos äldre kan påverkas intaget av fiskprodukter och då främst intaget av viktiga omega-3 fettsyror som EPA och DHA. En bra tumregel är att äta fisk (helst fet) flera gånger i veckan och/eller supplementera med en fiskoljekapsel varje dag.

Källa: American Journal of Clinical Nutrition, November 2007; Länk
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
Efamol
Eskimo
herstat
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.