|
Dagligt tips
Balansera matvalet Du behöver inte ge upp hamburgare, pommes frites eller glass för att äta hälsosamt. Du måste bara vara smart för hur ofta och hur mycket du äter av det. Din kropp behöver näring som proteiner, kolhydrater, fett och många olika vitaminer och mineraler från en variation av mat. Ett balanserat matval från kostcirkeln och en granskning av innehållsdeklarationen hjälper dig på vägen. Dr. Lindmark
|
|
Läkemedel som sänker blodfetter påverkar Q10 negativt |
|
|
|
2007-10-14 |

Statiner är vanliga läkemedel för att sänka förhöjda blodetter. Ny forskning visar nu att detta kan leda till allvarlig sänkning av Q10.
Orsaken är att statinerna stänger av bildningen av kolesterol genom att påverka HMG-CoA redutasenzymet vilket också leder till att kroppens egen förmåga tt bilda Q10 försämras. Detta kan var som ett tveggat svärd vid hjärtkärlsjukdom. Å ena sidan önskar man sänka kolesterol, men å andra sidan så kan sänkta Q10 leda till försämrad hjärt och muskelfunktion.
Flera studier visar att statiner kan ge en drastisk sänkning med upp
till 50%, men också att tillskott kan förbättra viktiga funktioner
(främst muskelsmärta).
En god rekommendation är att om man äter statiner också ta ett
kosttillskott med Q10 (50-100 mg/dag) och gärna också fiskolja (ca 1000
mg omega-3/dag).
Källa: Mitochondrion Juni 2007; Länk
American Journal of Cardiology, May 2007; Länk
Arch Neurology, 2004; Länk
|
|
|
|
© 2008 Kasima Medical Development AB
Allt material som tillhandahålls på hemsidan drlindmark.se tillhandahålls enbart för informativt eller utbildningsmässigt syfte. Konsultera en läkare om tillämpligheten av åsikter eller rekommendationer med hänsyn till dina symptom eller ditt medicinska tillstånd. Läs om vår hantering av personuppgifter och cookies här .
|
|
|
Annonser
|
|
|
|