Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Balansera matvalet
Du behöver inte ge upp hamburgare, pommes frites eller glass för att äta hälsosamt. Du måste bara vara smart för hur ofta och hur mycket du äter av det. Din kropp behöver näring som proteiner, kolhydrater, fett och många olika vitaminer och mineraler från en variation av mat. Ett balanserat matval från kostcirkeln och en granskning av innehållsdeklarationen hjälper dig på vägen.

Dr. Lindmark

Logga in






Glömt ditt lösenord?
Inget konto än? Skapa ett
Hem

Välkommen!

Här kan du läsa de senaste rönen inom näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.

Dagligt intag av vitaminer och mineraler kan förbättra depressionssymptom hos äldre Utskrift E-post
2007-08-05
Image
En studie från Universitet i Sheffield, England, visar att ett extra kosttillskott inom 6 veckor kan förbättra depressiv hälsa hos äldre.


Studien utfördes som en randomiserad dubbel-blind studie på 225 äldre akut sjuka med sjukhusvård (alltså mycket väl kontrollerad population). Hälften fick sjukhusmaten plus ett extra oralt näringstillskott med 100% extra av behovet för rekommenderade vitaminer och mineraler samt 995 kcal. Den andra hälften fick placebo. Efter sex veckor bedömdes depressiva symptom och mentala funktioner med specifikt utvecklade geriatriska testformulär. Folsyra och B12 ökade signifikant i blodet hos de som fick kosttillskott. Graden av depression minskade signifikant i gruppen som fick kosttillskott. Mycket intressant är att detta kan ske så snabbt som inom 6 veckor. Det är väl känt från ett flertal epidemiologiska studier att såväl folsyra som B12 har ett samband med mental hälsa och depressionssymptom. Redan i dag får många äldre av sin läkare ett extra tillskott av folsyra och B12. Det finns anledning att också ta med andra näringsämnen och även fytofaktorer (t.ex. flavonoider) för att stärka och bibehålla god hälsa hos de äldre. Detta är något som bör ske både innan man blir för gammal och/eller akut sjuk. Vinsterna ur hälsoekonomiskt perspektiv är troligen mycket stora.

Källa: Clinical Nutrition, Online, Augusti 2007; Länk
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
herstat
Efamol
Eskimo
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.