|
Omega-3 i födan kan sänka blodtrycket även vid lågt intag |
|
|
|
2007-07-25 |

Intag av omega-3 fettsyror (omfattar linolensyra , EPA och DHA m.fl. tillsammmas) har en liten men signifikant positiv effekt på blodtrycket, även hos personer med normalt tryck.
Innevarande studie är epidemiologisk och går under beteckningen INTERMAP och omfattar 4680 män och kvinnor (40-59 år) från 17 olika populationer i Kina, Japan, England och USA. Man undersökte bl.a. intaget av omega-3, systoliskt och diastoliskt blodtryck. Man fann ett signifikant inverterat samband mellan intag av omega-3 och blodtryck, vilket betyder att ökat intag ger lägre blodtryck.
Effekten återfanns oavsett högt eller normalt blodtryck och gällde såväl systoliskt som diastoliskt blodtryck.
Intressant är att denna studie undersökt det totala intaget av omega-3,
d.v.s. också linolensyra. Linolensyra finns rikligt i linfröolja,
hampolja och även till viss del rapsolja.
Källa: Hypertension Augusti 2007; Länk
|