|
Omega-3 och vitamin D har stor betydelse för ögonhälsa |
|
|
|
2007-05-20 |
Ökat intag av omega-3 fettsyror (EPA och DHA) och även fisk kan minska risken för åldersrelaterad maculadegeneration (AMD, åldersförändring i gula fläcken) med 40 %.
Motsatt effekt sågs vid ökat intag av arakidonsyra (finns främst i kött). Studien utfördes på 4519 deltagare mellan 60-80 år. En annan studie (7752 deltagare) i samma tidskrift visar att högre halt vitamin D (i serum) också kan ge upp till 40% lägre förekomst av "tidig AMD". Båda studierna är av epidemiologisk typ och har utförts i USA.
Det är väl känt att omega-3 finns i hög halt i ögats näthinna. När det
gäller vitamin D så är detta en av de första studierna som visar på
betydelse för ögats hälsa. Forskarna tror att effekten kan bero på att
vitamin D har en anti-inflammatorisk effekt eller att den kan minska
nybildningen av blodkärl inuti ögat (en faktor som annars bidrar till
utvecklingen av AMD).
Källor:
Archives of Ophthalmology Maj 2007, Länk
Archives of Ophthalmology Maj 2007, Länk
|