Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Prova något nytt
Bananer, jordgubbar och meloner är några underbart välsmakande frukter. Prova råa grönsaker på en smörgås eller i en sallad.

Dr. Lindmark

Logga in






Glömt ditt lösenord?
Inget konto än? Skapa ett
Hem

Välkommen!

Här kan du läsa de senaste rönen inom näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.

Omega-3 och vitamin D har stor betydelse för ögonhälsa Utskrift E-post
2007-05-20
ImageÖkat intag av omega-3 fettsyror (EPA och DHA) och även fisk kan minska risken för åldersrelaterad maculadegeneration (AMD, åldersförändring i gula fläcken) med 40 %.

Motsatt effekt sågs vid ökat intag av arakidonsyra (finns främst i kött). Studien utfördes på 4519 deltagare mellan 60-80 år. En annan studie (7752 deltagare) i samma tidskrift visar att högre halt vitamin D (i serum) också kan ge upp till 40% lägre förekomst av "tidig AMD". Båda studierna är av epidemiologisk typ och har utförts i USA.

Det är väl känt att omega-3 finns i hög halt i ögats näthinna. När det gäller vitamin D så är detta en av de första studierna som visar på betydelse för ögats hälsa. Forskarna tror att effekten kan bero på att vitamin D har en anti-inflammatorisk effekt eller att den kan minska nybildningen av blodkärl inuti ögat (en faktor som annars bidrar till utvecklingen av AMD).

Källor:
Archives of Ophthalmology Maj 2007, Länk
Archives of Ophthalmology Maj 2007, Länk
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
Efamol
Eskimo
herstat
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.