|
Studier på möss visar att DHA fiskolja skyddar mot Alzheimer |
|
|
|
2007-04-18 |

Nya studier visar att extra tillskott av DHA, en viktig omega-3 fettsyra den kan skydda mot Alzheimer i en musmodell.
Försöken har utförts i en specifik musmodell som utvecklar Alzheimer på liknande sätt som hos människa. Dieter med olika innehåll av omega-3 och omega-6 fettsyror gavs i upp till 12 månader. Redan efter 3 månaders tillskott kunde man se att gruppen som fått DHA hade markant och signifikant lägre halt av amyloid-beta (ett speciellt protein som anses vara förutsättningen för bilda plack och senare ge upphov till Alzheimer i hjärnan). Även andra faktorer påverkades gynnsamt av DHA-tillskott.
Resultaten är de första i sitt slag som visar att dietfaktorer kan
förebygga faktorer som leder till Alzheimer. Intressant är att
skyddseffekten kommer relativt snabbt efter tillskott med DHA. DHA
finns rikligt i fiskoljor.
Källa: Journal of Neuroscience 18 April 2007; Länk
|