|
Dagligt tips
Prova något nytt Bananer, jordgubbar och meloner är några underbart välsmakande frukter. Prova råa grönsaker på en smörgås eller i en sallad. Dr. Lindmark
|
Hem
Välkommen!Här kan du läsa de senaste rönen inom
näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.
|
|
Omega-3 ger ytterligare skydd för hjärtat |
|
|
|
2007-04-05 |

Personer med högt kolesterol som äter läkemedel kan ytterligare reducera sina hjärtbesvär med 20% genom att äta omega-3 fettsyror, särskilt eikosapentaensyra (EPA).
Studien har utförts på 18 645 japanska patienter med hyperkolesterolemi som behandlades med statiner (pravastatin eller simvastatin) och samtidigt fick 1,8 g EPA per dag under 5 år. Andelen angina minskade med 24% och icke-fatala hjärtbesvär med 19% i gruppen som också fick omega-3. Det är särskilt intressant och viktigt att notera att näringstillskott (omega-3) kan ytterligare förbättra hjärthälsan.
Det finns idag omfattande dokumenation och studier som stödjer att
omega-3 och då särskilt EPA och DHA (långkedjiga fleromättade
fettsyror) har breda hälsopositiva effekter för alltifrån hjärta-kärl,
till barnens uppväxt och utveckling (såväl under graviditet som
senare), ledernas hälsa, hjärnans hälsa och vissa cancerformer.
Glöm ej din dagliga ranson av omega-3!!
Källa: Lancet, 31 Mars 2007; Länk
|
|
|
|
© 2008 Kasima Medical Development AB
Allt material som tillhandahålls på hemsidan drlindmark.se tillhandahålls enbart för informativt eller utbildningsmässigt syfte. Konsultera en läkare om tillämpligheten av åsikter eller rekommendationer med hänsyn till dina symptom eller ditt medicinska tillstånd. Läs om vår hantering av personuppgifter och cookies här .
|
|
|
Annonser
|
|
|
|