Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Prova något nytt
Bananer, jordgubbar och meloner är några underbart välsmakande frukter. Prova råa grönsaker på en smörgås eller i en sallad.

Dr. Lindmark

Logga in






Glömt ditt lösenord?
Inget konto än? Skapa ett
Hem

Välkommen!

Här kan du läsa de senaste rönen inom näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.

Alarmerande lågt intag av vitamin D Utskrift E-post
2007-03-15
Image
En ny brittisk studie visar att 9 av 10 ljushyade har allvarlig brist på D-vitamin, särskilt vinter och vår.

Studien utfördes på 7437 personer födda 1958 och man analyserade aktivt vitamin D i blodet under årets alla månader. Resultaten visar sämst värden på vinter och vår (9/10 brist) och något bättre på sommaren (6/10 brist).

Resultaten har lett till att 15 ledande vitaminforskare slagit larm i American Journal of Clinical Nutrition. Man kräver snabba åtgärder och kraftigt höjd rekommendation för vitamin D. Vitamin D är viktig för skelettet och kroppens hälsa (nya funktioner upptäcks kontinuerligt). Livsmedelsverket gör ännu ingenting! Det är upp till dig själv att ta ansvar för din och familjens hälsa!

Enda sättet att få tillräckligt med vitamin D är genom kosttillskott eller genom att äta minst 100-200 g fet fisk per dag.

Källa: American Journal of Nutrition Mars 2007; Länk 1 ; Länk 2
SvD 15 Mars 2007; Länk
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
Efamol
Eskimo
herstat
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.