Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Sluta röka
Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen.

Dr. Lindmark
Hem arrow Nyheter arrow Forskning och vetenskap arrow Fullkornsfrukost ger lägre risk för hjärtsjukdom

Fullkornsfrukost ger lägre risk för hjärtsjukdom Utskrift E-post
2007-03-07
Image
Läkare som åt fullkornsfrukost minst 7ggr per vecka minskade risken för hjärtsjukdom med 28%!

De som åt 2 - 6 ggr per veckan minskade sin risk med 22% och de som åt 1 gång per vecka minskade risken med 14%. Fullkornfrukost definierades som frukostcerialier med minst 25% havre eller kli. Studien är en del av Physcians Health Study, totalt 10469 läkare, varav 8266 åt fullkornsfrukost (minst en gång per vecka) och 2203 åt raffininerad flingor. Studien har pågått i mer än 10 år.
Resultaten är viktiga eftersom de tydligt indikerar att en mindre ändring i frukostvanorna kan påverka ett av de största hälsoproblem. Det är dags att slå ett slag för en hälsosammare frukost.

Källa: American Heart Association's 47th Annual Conference on Cardiovascular Disease Epidemiology
and Prevention, Mars 2007

http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=3045797
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
herstat
Efamol
Eskimo
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.