|
Selen viktigt för att motverka åldrande och prostatabevär |
|
|
|
2007-02-15 |
Kinesiska populationsstudier visar att livslång tillförsel av hög halt selen ger signifikant förbättrade mentala funktioner hos äldre.
Studien har utförts i en väl kontrollerad population med 2000 deltagare. Dessa resultat bekräftar andra epidemiologiska studier som visar att lågt intag av selen har samband med snabbare mentalt åldrande (=demens).
Selen har ju som bekant också andra gynnsamma hälsoeffekter. Nya
studier som utförts i USA och Danmark visar att högt selenintag
tillsammans med vitamin E kan ge upp till 40% lägre risk för
prostatacancer. Resultaten är särskilt viktiga för oss som bor i Europa med måttligt
till lågt intag (30-35 mcg/dag) av selen. Enda sättet att få
tillräckligt med selen är via ett kosttillskott. RDI för selen är 50-65
mcg per dag.
Källor:
American Journal of Epidemiology, Januari 2007; Länk
American Journal of Clinical Nutrition, Januari 2007; Länk
|