Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Prova något nytt
Bananer, jordgubbar och meloner är några underbart välsmakande frukter. Prova råa grönsaker på en smörgås eller i en sallad.

Dr. Lindmark

Logga in






Glömt ditt lösenord?
Inget konto än? Skapa ett
Hem

Välkommen!

Här kan du läsa de senaste rönen inom näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.

Även DHA sänker blodfetter Utskrift E-post
2007-02-09
Image
Nya studier visar att DHA har likvärdiga positiva egenskaper som EPA.

Studien utfördes på 116 patienter med hjärtkärlsjukdom och förhöjda halter av triglycerider i blodet. De fick antingen enbart DHA eller en blandning DHA/EPA under 8 veckor. Båda grupper visade signifikant sänkning (ca 20%) av triglycerider. Bäst effekt sågs för enbart DHA när det gäller antal patienter som sänkte triglycerider till under 150 mg/dL. Vidare intressant är att effekten erhölls trots att alla patienter samtidigt fick statinbehandling (normal behandling för förhöjt kolesterol och triglycerider). Positiva effekter sågs också på HDL (det goda kolesterolet), +6%.

Det förekommer idag en diskussion som gör gällande att det endast är EPA som är aktiv. Denna studie bekräftar att DHA har likvärdiga egenskaper som omega-3 fettsyran EPA. Den DHA produkt som användes i studien kommer från alger, vilket gör att vi kan se fram emot en utveckling av omega-3 kosttillskott som är mer ekologiska (dvs mindre tryck på ökad fångst av fisk) och dessutom de 'vegetariska'.

Källa: Journal of the American College of Nutrition Dec 2006; Länk
Mer info om DHA; www.dhadepot.com
 
< Föregående   Nästa >
Annonser
Morepa
Colizin
Efamol
Eskimo
herstat
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.