|
Dagligt tips
Sluta röka Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen. Dr. Lindmark
|
|
Flavonoider minskar risken för njurcancer |
|
|
|
2007-02-05 |
Ökat intag av flavonoider, särskilt flavoner och flavonoler kan minska risken för njurcancer med runt 30%.
Studien är italiensk och metodiken multicenter och fall-kontrollerad. 767 fall med njurcancer matchades mot 1534 kontroller och undersöktes beträffande kostintag med särskilt fokus på mikronäringsämnen. Efter anpassning till diverse faktorer som rökning och alkoholintag så kunde man se att gruppen med högst intag (högsta 1/5 delen) av flavonoider hade 20% lägre risk för njurcancer i jämförelse med gruppen med lägst intag. Mer nogranna analyser visade att flavoner och flavonoler hade ännu bättre effekt, omkring 30% mindre risk.
Man skall främst se denna typ av studie som stöd för ett samband och
inte direkt bevis, men dessa data sammanfaller väl med andra kända
fakta om flavonoidernas positiva egenskaper. Goda källor för
flavonoider är frukt, grönt och örter inkl te.
Varje år upptäcks i Sverige knappt 1000 nya fall med njurcancer
Källa: Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Januari 2007;
http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/abstract/16/1/98
Mer info om flavonoider: http://en.wikipedia.org/wiki/Flavonoid
Mer info om njurcancer: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1482
|
|
|
|
© 2008 Kasima Medical Development AB
Allt material som tillhandahålls på hemsidan drlindmark.se tillhandahålls enbart för informativt eller utbildningsmässigt syfte. Konsultera en läkare om tillämpligheten av åsikter eller rekommendationer med hänsyn till dina symptom eller ditt medicinska tillstånd. Läs om vår hantering av personuppgifter och cookies här .
|
|
|
Annonser
|
|
|
|