|
Mindre fett i maten kan minska risken för bröstcancer |
|
|
|
2007-01-04 |
Första studien har nu publicerats som visar att kvinnor efter klimakteriet kan minska risken för återfall i bröstcancer genom att minska fettintaget.
Studien är en del i WINS (Womens's Intervention Nutrition Study) i USA och publicerades nyligen i Journal of National Cancer Institute. Den utfördes på 2437 kvinnor mellan 49-79 år som redan hade diagnosen bröstcancer och var villiga att deltaga i en studie där en grupp åt lågfettkost (57 g per dag motsvarar cirka 25% mindre fett än normalt ) och en den andra åt kost med "normal" fetthalt. Resultat från 5 års intervention är nu tillgängliga. Cancerrisken var i genomsnitt 24% lägre för gruppen som åt lågfettkost. För gruppen med östrogen receptor-negativ bröstcancer (ER negativ) var cancerrisken 42% lägre! En intressant iakttagelse är att det var först efter 4 år som effekterna börjar bli tydliga, vilket indikerar att det behövs relativt lång tid innan effekt nås.
Tidigare under 2006 publicerades en epidemiologisk studie som visar att kost med låg fetthalt ger visst skydd mot bröstcancer. Låg fett kost har under lång tid (de senaste 40 åren) stått högst upp på listan för hur man förbättrar folkhälsan. Det gäller att börjar så tidigt som möjligt och hålla på hela livet ut. Källa: Journal of National Cancer Institute, december 2006; Länk
|