Nyhetsbrev

Var uppdaterad med de senaste nyheterna inom hälsa och näringslära!



Rekommendera

Dagligt tips

Sluta röka
Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen.

Dr. Lindmark

Logga in






Glömt ditt lösenord?
Inget konto än? Skapa ett
Hem

Välkommen!

Här kan du läsa de senaste rönen inom näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.

Vitlökens hemlighet avslöjad !!
2007-10-22
Image
De kemiska ämnen som ligger bakom vitlökens lukt är med största sannolikhet också de mest aktiva när det gäller vitlökens positiva effekter på hjärta-kärl-hälsa.


Ny forskning visar nämligen att vitlökens svavelinnehållande ämnen kan bilda vätesulfid (H2S) i kroppen som i sin tur kan signalera till blodkärlen att slappna av ("vidgar blodkärlen, blodet flyter lättare, mindre risk för blodproppar"). Studierna har utförts med specifik modell (bl a röd blodkroppar och aortaring). Resultaten pekar entydigt på att olika svavelinnehållande ämnen från viktlök bildar vätesulfid som i sin tur ger en gynnsam vasoaktiv effekt.
Läs mer...
 
Läkemedel som sänker blodfetter påverkar Q10 negativt
2007-10-14
Image
Statiner är vanliga läkemedel för att sänka förhöjda blodetter. Ny forskning visar nu att detta kan leda till allvarlig sänkning av Q10.


Orsaken är att statinerna stänger av bildningen av kolesterol genom att påverka HMG-CoA redutasenzymet vilket också leder till att kroppens egen förmåga tt bilda Q10 försämras. Detta kan var som ett tveggat svärd vid hjärtkärlsjukdom. Å ena sidan önskar man sänka kolesterol, men å andra sidan så kan sänkta Q10 leda till försämrad hjärt och muskelfunktion.
Läs mer...
 
Ingefära - intressant potential att moverka diarre hos barn och vuxna
2007-10-02
Image
Ingefära är en populär krydda med ett brett spektrum medicinska och häslobefrämjande egenskaper. En ny studie vid Taiwan's universitet visar positiva effekter vid diarré.


Diarré är en vanlig åkomma även i västerlandet. Yngre barn och äldre kan få svåra hälsoproblem bl a genom uttorkning. Tawainesiska forskare har nu på möss visat att ingefära, genom dess olika aktiva ämnen särskilt zingerone, kan motverka effekter av gifter (entertoxin) från E.Coli genom att påverka särskilda receptorer som deltar i diarreprocessen.

Ingefära (rhizom) är känd för sitt höga innehåll av antioxidanter, gingeroler och shoagoler med kända effekter för att motverka åksjuka, illamående och inflammationer (bl a ledbesvär).
Läs mer...
 
Lykopen skyddar mot svårartad prostatacancer
2007-09-22
ImageHögre halt av lykopen i blodet skyddar mot svårartad prostatacancer med upp till 60% i en ny stor Europeisk studie.

Studien är publicerad i ansedda American Journal of Nutrition och är en del av EPIC (European Prospective investigation into Cancer and Nutrition). Den har utförts med epidemiologisk prospektiv studie med totalt 137001 män. Man har mätt olika halter av karotenoider i blodet och följt utvecklingen av olika prostatacancerformer under i genomsnitt 6 år. En signifikant skyddande effekt för svårartad prostatacancer sågs hos gruppen med det högsta intaget av lykopen (de översta 20%-en).
Läs mer...
 
Resveratrol i rödvin kan motverka prostatacancer
2007-09-16
Image
Forskare vid Alabamauniversitet (UAB) i USA har funnit att polyfenoler (resveratrol) i rödvin kan minska risken för prostatacancer med 87%!


Försöken har utförts på hanmöss (speciell genetisk variant som tidigt utvecklar prostatacancer) som via kosten fick resveratrol från 5 veckors ålder till 12 respektive 24 veckors ålder. Resultaten visar att resveratrol gav en skyddseffekt på upp till 7,7 gånger mindre förekomst av prostatacancer. En rad viktiga faktorer som är inblandade i cellproliferationen (typisk för prostatacancer) visade också en normalisering.

Studien är av stor vikt eftersom prostatacancer är ett stort problem hos en majoritet av äldre män. Fortfarande behövs mer kliniska studier för att fastställa dessa experimentella data.
Läs mer...
 
Polyfenoler från grönt te kan hjälpa vid inflammatoriska hudbesvär
2007-08-22
Image
Forskare vid Medical College of Georgia har gjort studier i en djurmodell för inflammatorisk hudsjukdomar.


Djur som behandlades på huden med extrakt av grönt te (hög halt polyfenoler, GTP) visade minskad tillväxt hos speciella hudceller och även en reglering på gennivå som styr cellernas livscykel. Studierna visar att flera variabler som är förhöjda pga inflammation blir normaliserade vid topikal applikation av grönt te.

Läs mer...
 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 Nästa > Sista >>

Resultat 11 - 20 av 44
Annonser
Eskimo
Morepa
Colizin
herstat
Efamol
chCounter: MySQL error!
SQL query:

Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.