Sluta röka Ända sedan 60-talet har det varit känt att rökning är skadligt. Om du själv har svårt att sluta, varna din omgivning om rökningen.
Dr. Lindmark
Logga in
Hem
Välkommen!
Här kan du läsa de senaste rönen inom
näringslära och hälsa, sammanställda av Dr. Lars Lindmark, en av Nordens främsta experter. Passa på att ställa frågor till Dr. Lindmark eller prenumerera utan kostnad på nyhetsbrevet för att alltid vara uppdaterad.
Nitrat i grönsaker skyddar mot magsår
2008-04-29
Frukt och grönsaker som är rika på nitrat skyddar magsäcken från skador. Det sker genom att nitrat omvandlas till nitrit av bakterierna i munhålan, och sedan blir till biologiskt aktiv kväveoxid i magsäcken. Joel Petersson vid Uppsala universitet beskriver processen i sin avhandling, som granskas den 9 maj. Upptäckten visar också att antibakteriella munvatten kan vara skadliga för magen.
I kroppen transporteras nitrat via blodomloppet till spottkörtlarna, där det koncentreras. När vi har ätit nitratrik mat innehåller vår saliv därför stora mängder nitrat, som munhålans bakterier delvis omvandlar till nitrit. När vi sväljer nitritet kommer det i kontakt med sur magsaft, och omvandlas då till det biologiskt aktiva ämnet kväveoxid. Det resulterar i att vi, efter att ha ätit grönsaker, får höga nivåer av kväveoxid i magsäcken.
Att kväveoxid produceras av olika enzym i den mänskliga kroppen har man vetat en längre tid, men att kväveoxid dessutom kan bildas i magsäcken från nitrit i saliven, helt utan involvering av enzym, är en relativt ny upptäckt.
Resultaten, utförda vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, baseras på 1 458 kvinnor som ingick i den så kallade Kvinnoundersökningen 1968.
När de undersöktes av läkare fick de uppge hur ofta de drack vin, öl och starksprit genom att välja mellan sju kategorier i skalan från ”aldrig” till ”dagligen”.
34 år efter den första undersökningen hade 162 kvinnor fått diagnosen demens. Resultaten visar att bland de kvinnor som angett att de drack vin fanns betydligt lägre andel demensdrabbade, medan detta samband inte fanns hos dem som uppgett att de regelbundet drack öl eller starksprit. Den grupp som hade minst andel demens var de som hade angett att den enda alkohol de drack var vin.
För många är transfetter något farligt. Kanadensiska forskare har nu visat att trans-vaccensyra, en transfettsyra som finns rikligt i mjölkfett och nötkött, kan reducera riskfaktorer som associeras med kärlsjukdomar, diabetes och övervikt.
Resultaten visar att trans-vaccensyra har en förmåga att särskilt påverka hur fett transporteras från tarmen efter en målitd, sk chylomikroner. Många forskare anser alltmer att rubbningar i chylomikroner är en viktig faktor för att förstå hur olika rubbningar i ämnesomsättning och då särskilt fett. Studierna med trans-vaccensyra har utförts i en djurmodell med metaboliskt syndrom vid universitet i Alberta (Kanada).
Resultaten för trans-vaccensyra påminner om en annan intressant fettsyra från mjölkfett, CLA, konjugerad linolsyra.
Japanska forskare har fått positiva resultat i en studie med Q10 vid fysisk trötthet.
Studien utfördes som en placebokontrollerad cross-over studie under 8 dagar med två olika doser Q10 (100 mg/dag och 300 mg/dag) hos 17 friska frivilliga. För att framkalla fysisk trötthet fick testpersonerna genomgå ett standardiserat ergometertest efterföljt av vila och därefter ytterligare olika tester med värdering av trötthet.
Vid ett intag av 300 mg Q10 per dag så klarade gruppen högre nivåer fysisk aktivitet och uppgav mindre trötthet såväl under fysisk aktivitet som under viloperioden.
Studier med extrakt av grönt te visar ökad fettförbränning och förbättrad glukostolerans.
Konsumtion av grönt te har i flera studier visat samband med flera hälsopositiva effekter. Engelska forskare har genomfört en studie på friska frivilliga där man i samband med måttlig fysisk aktivitet studerat flera viktiga faktorer i ämnesomsättningen med eller utan tillskott av extrakt från grönt te (GTE innehåller främst polyfenoler och catechiner (EGCG).
För lite folsyra kan drastiskt öka risken för demens
2008-02-05
Folsyrabrist kan öka risken för demens med upp till 3,5 gånger enligt en studie från England och Sydkorea
Tidigare studier har visat på ett svagt samband mellan folsyra, B12 och risken för demens. I denna studien, en sk prospektiv studie (starkare grad av studie) så har man följt insjuknadet i demens och AD (Alzheimers) under 2,4 år hos 518 äldre utan demens vid start i förhållande till låga folsyrahalter och andra B-vitaminer i blodet. Endast låga folsyranivåer utgjorde en riskfaktor för tidig demens.
LOCK TABLES
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_counted_users` AS c WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_counted_users` WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_ignored_users` AS i WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_ignored_users` WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_data`as d WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_data` WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_pages`as p WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_online_users` as o WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_online_users`AS online WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_online_users` WRITE,
`drlindma_wse42790`.`jos_astats_log_data` WRITE;
Error number: 130
Incorrect file format 'c'
Script stopped.